Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Friday 28 September 2012

Pro Aspirasi di UiTM? Mana Pro Mahasiswa-nya?


Pilihanraya Kampus (PRK) sudah seminggu berlalu di UiTM dan kini pembentukan Majlis Perwakilan Pelajar UiTM telah pun dilaksanakan. Dalam tempoh seminggu, beberapa IPTA telah mengadakan PRK mereka dengan persaingan yang cukup sengit antara Pro-Mahasiswa (Pro-M) dan Pro-Aspirasi (Pro-A) di mana di 2 IPT Panas iaitu di UM dan UKM, Pro Mahasiswa berjaya membentuk Kabinet Kerajaan Mahasiswa mereka, manakala sedikit kontroversi di UIAM di mana Pilihanraya Kampus semula akan diadakan atas kegagalan sistem e-voting mereka di mana jumlah mengundi lebih banyak dari yang keluar keluar mengundi.

Apakah yang dimaksudkan Pro-Aspirasi dan apakah yang dimaksudkan sebagai Pro-Mahasiswa, Pro-A adalah sebuah pakatan Mahasiswa yang mendokong aspirasi Universiti dan menurut segala arahan Universiti yang dilihat akan memberi kebaikan kepada Mahasiswa, khususnya, Manakala, Pro-Mahasiswa adalah Gabungan Mahasiswa yang percaya akan konsep Kerajaan Mahasiswa yang berdiri sendiri dengan mengurus segala hal-ehwal mereka tanpa kongkongan dan kawalan dari mana-mana pihak, dimana Mahasiswa-mahasiswa ini lebih cenderung untuk memperjuangkan segala hal mengenai hak mahasiswa yang diambil hak nya oleh pentadbiran Universiti secara diktaktor.

Mengulas kenyataan Mantan YDP MPP UiTM Malaysia, Farid Zuhri, "Ketiadaan calon pro mahasiswa pada pilihan raya kampus UiTM bukan kerana pihak pengurusan tidak membenarkan mereka bertanding tetapi kerana tidak ada pelajar di universiti ini yang ingin hendak menyokong Pro Mahasiswa di universiti ini" adakah benar seperti apa yang telah dikatakan? seperti apa yang kita tahu, tiada Pro Mahasiswa atau Pro aspirasi di UiTM kerana menurut akta 174, calon Jawatankuasa Perwakilan Pelajar tidak dibenarkan membuat apa sahaja pakatan atau kelayakan bertanding mereka akan digugurkan. Di mana kontranya dapat dilihat apabila Pihak Pentadbiran Universiti sendiri mengumumkan Pro-Aspirasi Menang keseluruhan di UiTM seusai PRK UiTM selesai, perkara ini turut dicanang disegala Media Cetak arus perdana, walhal perkara sebenar adalah kontradiksi dari apa yang disampaikan, kebenarannya di UiTM, TIADA PRO-ASPIRASI, yang ada hanya wakil mahasiswa dari setiap fakulti dan bertanding secara individu.

Jika perkara ini terus ditidakkan oleh pentadbiran Universiti dengan mengatakan Pro-Aspirasi memang wujud dan menang keseluruhan di UiTM, kini tiba masanya untuk pembentukan sebuah Gagasan atau Gabungan Pro-Mahasiswa di UiTM untuk keseimbangan sistem pilihanraya supaya lebih telus, sudah tiba masanya Majlis Perwakilan Pelajar UiTM keluar dari kepompong "Kepimpinan Mahasiswa Terpimpin" atau lebih jelas sekali "Kepimpinan Mahasiswa yang diPimpin"

Sedikit kontroversi juga dapat dilihat situasi PRK di UiTM, antaranya seolah tiada penamaan calon dilakukan dan pelajar2 sendiri tidak tahu mengenai Pilihanraya Kampus yang akan dilaksanakan, banyak juga fakulti yang menang tanpa bertanding, dan banyak jugak calon-calon yang digugurkan kelayakan bertanding mereka atas alasan yang tidak munasabah, malah ada calon yang hanya berkempen dengan melekatkan Poster mereka tanpa rapat Umum dilaksanan, bagaimana mahasiswa ingin mengetahui akan Manifesto mereka?

Cadangan seterusnya adalah, Kerusi Umum patut diadakan dalam Pilihanraya UiTM, dimana kerusi Umum ini adalah calon yang boleh diundi dari mahasiswa-mahasiswa yang berlainan Fakulti, seterusnya tanggungjawab untuk turun mengundi dapat dicapai dikalangan mahasiswa, bagaimana jika fakulti tersebut calonnya menang tanpa bertanding? jadi, penglibatan mahasiswa di Fakulti berkenaan ditidakkan untuk menyertai dalam pembuangan undi mereka. Kerusi Umum sama seperti kerusi Parlimen dan kerusi Fakulti (sedia ada) sama seperti kerusi DUN.

Semoga pihak pentadbiran Universiti dapat mendengar dan mempertimbangkan cadangan ini supaya Kepimpinan Mahasiswa lebih efisyen dan mencapat taraf seorang Pemimpin yang berdaya saing. Dari mahasiswa, Untuk Mahasiswa, Kepada Mahasiswa. Salam Mahasiswa.

Link1 : http://www.sinarharian.com.my/politik/pilihan-raya-kampus-pro-aspirasi-kekal-kuasa-di-uitm-1.87033

Link2 : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/9/26/mstar_berita/20120925210318&sec=mstar_berita

No comments:

Post a Comment