Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Monday 30 April 2012

Akhirnya Mahasiswa Bebas Berpolitik.


Oleh : Dato' Saifuddin Abdullah, Timb. Menteri Pengajian Tinggi Malaysia


Akhirnya, Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dipinda Dewan Rakyat pada 19 April lalu dan mahasiswa dibenarkan berpolitik.

Ia hasil perjuangan panjang banyak pihak. Antaranya ialah Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), iaitu badan pelajar paling awal dan konsisten menentang Auku, serta Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Majlis Belia Malaysia (MBM), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) dan Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM).

Ia disertai, contohnya, Solidariti Mahasiswa Malaysia, Alumni Round Table (bekas aktivis Aspirasi), Majlis Peguam Malaysia, Suhakam, Proham, Ideas, Pakatan Rakyat, Pemuda BN, gerakan akademia dan masyarakat sivil.

Sebelum ini, terdapat tiga mazhab tentang Auku. Pertama, ia tidak perlu dipinda. Kedua, ia perlu dipinda dan ketiga, ia perlu dimansuhkan.

Melalui Seksyen 15(1) yang baru, iaitu mahasiswa boleh menjadi ahli parti politik, maka, berakhirlah mazhab pertama.

Tetapi, sebahagian yang berpegang pada mazhab kedua, termasuk saya, masih belum berpuas hati. Ini kerana Seksyen 15(2)(d) melarang mahasiswa terlibat dalam aktiviti parti politik di dalam kampus. Justeru, gerakan meminda sepenuhnya seksyen ini dan beberapa seksyen lain akan berterusan. Mazhab ketiga juga akan berterusan.

Langkah terpenting yang menghasilkan kebebasan yang sekian lama dituntut ini datang daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, iaitu, apabila pada tahun lalu, beliau mengumumkan Auku akan dipinda untuk membenarkan mahasiswa menjadi ahli parti politik, tetapi aktiviti politik kepartian tidak dibenarkan di dalam kampus.

Sekalipun Perdana Menteri ingin melakukannya, tetapi terdapat pihak berpegang pada mazhab pertama yang ingin menggagalkannya. Contohnya, dengan memasukkan 15(2)(c) melarang mahasiswa yang memegang jawatan parti politik daripada memegang jawatan badan pelajar di dalam kampus.

Mujurlah Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin dengan sokongan Ahli-ahli Parlimen BN, mencadangkan pindaan tambahan bagi menolaknya. Kabinet bersetuju dengannya.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua Kiam Wee mencadangkan pindaan tambahan lebih komprehensif. Di samping 15(2)(c), beliau menolak 15(2)(d) dan ingin meminda 15(3) dan 15(4). Dewan Rakyat meluluskan cadangan Khairy sahaja.

Auku meliputi IPTA. Supaya meliputi IPTS, UiTM, Politeknik, Kolej Komuniti dan sebagainya, maka, seksyen-seksyen berkaitan dalam Akta 555 dan Akta 174 turut dipinda.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, termasuk pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno tahun lalu, terdapat dua sebab utama untuk membenarkan mahasiswa berpolitik. Pertama, untuk melaksanakan haknya yang dijamin Perlembagaan Persekutuan dan kedua, untuk meningkatkan partisipasinya dalam proses membuat keputusan.

Ia sebahagian daripada transformasi politik untuk mewujudkan politik baru yang lebih sihat dan segar serta demokrasi yang lebih progresif dan matang.

Kini, dasar baru ini mesti dilaksanakan dengan sepenuhnya. Kepemimpinan universiti, terutamanya Hal Ehwal Pelajar (HEP), yang sebelum ini rata-ratanya berpegang pada pendapat pertama, mesti menukar cara berfikir dan bekerja. Manakala mahasiswa perlu menggunakan kebebasan ini dengan bijaksana.

Seksyen 15(2)(d), 15(3) dan 15(4) tidak boleh ditafsir semberono, contohnya, mengekang sokongan terhadap badan tertentu dan pendirian tertentu, mengawal aktiviti media baru, menceroboh hak peribadi dan melarang forum politik.

Makna keberkecualian kampus, yang menyebabkan wujud 15(2)(d) mesti difahami. Contohnya, ia bukan bermakna tidak mengizinkan mahasiswa tertentu bersuara. Sebaliknya, ia bermakna pentadbiran universiti tidak memihak kepada mahasiswa tertentu.

Hidup Mahasiswa Negara!

No comments:

Post a Comment