Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Friday 4 May 2012

Luahan dan warna sebuah Demokrasi di Malaysia.


Di sini kami kongsi sedikit luahan seorang rakyat Malaysia mengenai demokrasi di negara Tanah Tumpah kita.

"Kata la apapun...di Malaysia ini sgt pelik. Kita sebagai rakyat seolah-olah tiada pilihan. Jika kamu menyokong sedikit tindakan pihak selain BN...anda dislogankan PEMBANGKANG....yang diracuni pemikiran Melayu Kuno sebagai org yg berfikiran negatif, komunis dan sebagainya. Dari pengamatan politik saya, di negara ini jika kerajaan yg sedia ada membuat majlis menghimpunkan puluhan ribu penyokong....tidak mengapa tetapi tidak kpd mereka yg lain. Contohnya penyokong BN berdemo di Pulau Pinang dgn memberikan hadiah tahi...tiada sebarang isu. 

Di luar negara kebanyakan negara mereka jarang menyebut pembangkang tetapi hanya menyebut nama parti. Ini seolah-olah satu permainan minda utk mengatakan pembangkang adalah sebuah parti yg akn menjhanamkan negara. Di England mereka tak bercakap tentang pemimpinnya atau menyebut parti yg tidak memerintah sebagai pembangkang. Mereka bercakap tentang parti Buruh-Konservatif. Jika di Amerika tentang parti Republikan - Demokrat. Pemimpinnya tak penting. 

Tapi di Malaysia, kita cakap tentang Najib-Anwar. Kita tak seperti di England, kalau tak boleh buat, letak jawatan. Di Malaysia kita cakap tentang personalitinya bukan dasar ekonomi utk kesenangan rakyat. Di Malaysia pihak berkuasa seperti polis, SPR dan badan2 kerajaan yg lain dilihat sebagai parti politik. Sehingggakan rakyat keliru antara parti dan kerajaan, begitu juga antara duit parti dan duit kerajaan. Apa itu kerajaan pun mungkin sesetengah mereka tidak faham. 

Jika anda menyokong sesuatu usaha yg baik di mata dan fikiran anda yg diusahan oleh pihak yg bukan dari kerajaan anda akan di anggap bodoh, memusnahkan bangsa, ganas dan sebagainya. Dalam erti kata lain anda tidak boleh ada pilihan. Anda mesti memilih parti yg memerintah kerajaan itu selama-lamanya. Wujudnya parti yg lagi satu hanyalah sebagai bukti negara ini demokrasi. Saya hairan kenapa apabila saya menyokong apa yg dilakukan kerajaan, saya dianggap bijak, berwawasan dan sebagainya. Tetapi saya tak boleh menyokong yg lain selain daripada kerajaan. Hinggakan saya tertanya apa perlu parti yg lain selain UMNO, MCA dan MIC. 

Sedangkan Allah Yang Maha Bijaksana memberi saya pilihan samada ingin ke syurga atau ke neraka. Saya juga ke kedai buku di beri pilihan utk membeli buku atau akhbar yg saya inginkan. Begitu juga memilih isteri saya juga diberikan pilihan. Seperti yg saya katakan, beginilah if u choose to live in ignorance..then dont call other people stupid... Kamu duduk di rumah dan tidak menyokong BERSIH...tiada siapa yg peduli. Tiada siapa yg marah. Tiada siapa yg kata kamu bodoh. Jom Heboh yg membuatkan jalan raya sesak...kita tak marah kerana ada manusia yg ingin bersuka ria ke sana. Itu hak mereka. 

Nasihat saya jgn jadi peminat politik kolot atau kuno. Kamu hanya ada satu pilihan sepertimana Firaun. Kamu hanya boleh pilih Firaun sahaja sebagai Raja dan Tuhan kamu...tak mengaku Firaun Tuhanmu...kamu akn disiksa dan dibunuh. Jadi berilah hak sekali sekala utk org lain. Kata la apapun...saya tetap menganggap mereka yg turun semalam adalah sebagai wira....walaupun sejak berbelas tahun mereka tahu risiko dipukul, disimbah air kimia dan gas pemedih mata...mereka tetap turun menyatakan apa yg tersirat di hati." - Kredit kepada penulis

Pendapat ini merupakan satu pendapat yang tidak memihak kepada mana-mana pihak, tapi ia lebih kepada luahan untuk satu sistem demokrasi yang telah disempitkan melalui propaganda minda dan sebagainya.  Bagaimana kita hendak menuju ke satu tahap negara maju jika minda masih di kelas ketiga? ada kebenaran di sebalik pendapat di atas, baca dari sudut ilmiah bukan dari sudut kepartisan.  Apa pendapat anda?

No comments:

Post a Comment