Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Wednesday 20 March 2013

Speaker Corner Angkara Siapa??


Semalam, sekali lagi, UiTM Shah Alam dikecohkan dengan insiden Speaker’s Corner yang saya gelar Speakers’ Corner 2.0. Poster telah disebarkan di twitter dan facebook sejak Ahad, sehari sebelum acara itu dijadualkan berlangsung. Isninnya pula, seperti yang dijangka, muncul pula flyers untuk acara itu di beberapa fakulti ‘terpilih’. Seperti tradisi, flyers ini seperti jatuh dari langit, kedua belah pihak mengaku tidak bertanggungjawab. Tapi yang waras dan arif dengan permainan politik kampus sudah boleh mengagak siapa dalang disebalik ‘hujan’ flyers ni. (bendera Pakatan Rakyat dan Academic Freedom juga dipaparkan pada flyers tersebut) .  Yang saya kesalkan apabila nama Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia (GAMUS) turut diletakkan sebagai salah satu front yang akan menghantar wakil berucap.  Pendedahan itu mengejutkan ramai student UiTM kerana mereka sememangnya tahu, GAMUS tidak pernah membuat sebarang kenyataan berkaitan penglibatan mereka dalam Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).



GAMUS juga secara tegas menyatakan pendirian mereka untuk tidak menyokong dalam isu penglibatan GM13 dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 13 namun tidak akan menghalang kerana itu hak sebagai rakyat Malaysia.  Berbalik kepada isu Speakers’ Corner 2.0, hakikatnya, SMM atau wakilnya tak pernah berhubung dengan GAMUS mengenai isu ini, sama ada untuk menyatakan hal ini atau pun meminta izin untuk menggunakan nama GAMUS.  KAMI (Kumpulan Anak Muda Indipendent) juga menafikan penglibatan dengan acara Speakers’ Corner tersebut. Apa yang lebih mengejutkan saya adalah, apabila ada antara wakil daripada SMM yang kononnya ‘terlibat’ dengan Speaker’s Corner sendiri menafikan penglibatan mereka dengan penyebaran poster yang turut mengheret GAMUS dalam acara tersebut.


Gambar : Penafian dari wakil SMM mengenai poster.

Pihak UiTM telah mengambil langkah memperketatkan kawalan dan melaksanakan sekatan jalan raya dalam kampus UiTM (kali ni hanya 4 sekatan setahu saya).  Setiap keluar masuk yang berlaku dicatatkan, malah mahasiswa disiasat seperti 'penjenayah'. Ramai pelajar mengadu keadaan ini menyusahkan mereka dan menyalahkan SMM.  Analisis peribadi saya terhadap sekatan tersebut, pertama, sekatan jalan itu adalah kegagalan HEP yang paling ketara. Secara logiknya, jika HEP merasakan penangkapan adalah tindakan yang perlu, ia seharusnya dilakukan di Dataran Cendekia (tempat acara itu berlaku), bukan dengan mengadakan sekatan jalan yang menyusahkan seluruh warga UiTM Shah Alam yang tidak terlibat.


Gambar :  Nama GAMUS turut digunakan di dalam poster tanpa persetujuan.

Bagaimanapun, saya tidak nafikan kemungkinan kedua,  juga sekatan jalanraya dijalankan bukan untuk menahan ahli SMM, tapi untuk menimbulkan kemarahan pelajar terhadap acara tersebut. Ya, segalanya mungkin.  Namun, keadaan ini juga menunjukkan sikap paranoid melampau pihak HEP yang sekaligus memberi gambaran buruk kepada pentadbiran Universiti yang menguruskan hal ehwal pelajar.  Dalam kata lain, HEP sudah termakan umpan SMM. Kenapa saya katakan HEP sudah termakan umpan? Jika kita lihat poster jelajah kampus yang dirangka SMM, UiTM menjadi university pertama yang menjadi sasaran.
Ahli –ahli SMM bukannya tidak bijak untuk menyedari hakikat yang mereka takkan dapat masuk dan memberi ucapan dalam UiTM berdasarkan pengalaman lalu.  

Gambar : Poster rasmi Jelajah SMM dan GM13, UiTM universiti pertama, untuk apa? Kenapa?

Tetapi yang menjadi persoalan disini kenapa mereka tetap meletakkan UiTM sebagai 'open cage' atau pembuka gelanggang jelajah mereka? Adakah ini bertujuan untuk mendapat publisiti? Publisiti untuk ‘kickstart’ jelajah mereka.  Memang diakui, perhatian masyarakat sekarang terarah pada mereka dan yang tampak ‘jahat’ disini adalah HEP dan golongan yang pertahankan bangsa (Unless, they are not).  Tuntasnya, , heboh dikatakan SMM dihalang masuk ke UiTM oleh pelajar yang didakwa didalangi oleh HEP. Dalam kata lain, SMM menang publisiti, jadi golongan teraniaya, Pelajar dapat susah, “Pejuang Bangsa”  digelar  sebagai “hooligans” yang langsung tidak menggambarkan mahasiswa berintelek dan HEP sebagai ‘anti-demokrasi.  Tanyalah diri anda sendiri, siapa yang untung, siapa yang rugi dan kenapa?

 Karl.





-- Speakers's Corner 1.0 atau #Occupy UiTM yang pernah cuba diadakan di UiTM Shah Alam pada 8 Disember 2011 [ LINK ]

No comments:

Post a Comment