Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Monday 5 March 2012

Isu pemotongan Wang PTPTN


Rata-rata mahasiswa UiTM adalah peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional ( PTPTN ), dalam kesibukan warga kampus untuk memulakan semester baru ( Sarjana Muda ), mereka dikejutkan dengan kehilangan RM 200 atau RM 500 dari akaun mereka selepas PTPTN meng-kreditkan wang pinjaman kedalam akaun bank peminjam.

Satu persoalan kemanakah wang itu disalurkan atau dipotong? dari maklumat yang boleh dipercayai bahawa pemotongan PTPTN tersebut adalah dibuat oleh Pihak PTPTN merupakan wang Pendahuluan yang dipotong hanya pada semester 3 dan 4, dan pada semester 6 ianya dipotong semula bersama sedikit Insurans. Ini sangat menghairankan khususnya para pelajar yang berasal daripada keluarga kurang berada dan memerlukan duit pinjaman tersebut apatah lagi mereka perlu membayar jumlah yang mereka tidak menerima pinjaman yang sepatutnya.

Ini juga sekaligus menimbulkan pertanyaan, ke manakah sebenarnya pergi duit yang kononnya sudah ditolak daripada jumlah penuh, tetapi perincian hutang masih menunjukkan keadaan sebaliknya. 'Duit pendahuluan sudah habis dibayar, tetapi akaun kami masih dipotong'

Kami berharap pihak atasan atau pihak yang lebih tinggi dapat memberikan respon dan jawapan sewajarnya. Pihak PTPTN juga harus memberikan maklum balas rasmi mengenai perkara ini, kerana itu adalah hak pelajar dan hak tersebut pula terpaksa di bayar dengan kadar yang lebih tinggi selepas caj perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment