Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Thursday 22 March 2012

Penanguhan tarikh PRK di semua universiti seluruh Malaysia



Pendapat dari seorang ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIAM, saudara Hafizul:

Org tanya pendapat saya mengenai penanguhan tarikh PRK di semua universiti seluruh Malaysia..

Penangguhan yg dibuat ini sebenarnya ada kaitan dgn Pilihanraya umum ke-13 yg akan diadakan sebelum September ini. Justeru, ia menampakkan hasrat kerajaan untuk menyekat momentum golongan muda terutama golongan mahasiswa/i. Langkah ini menunjukkan bahawa BN telah kalah awal sebelum bertanding.

Hak bagi seseorang pelajar utk memilih wakil mereka setiap satu tahun telah dinafikan selama 6 bulan. Sememangnya menunjukkan pihak berautoriti lebih mendahulukan kepentingan mereka berbanding kepentingan mahasiswa iaitu golongan pemimpin masa hadapan. ini adalah satu kezaliman dan penafian hak.

Menurut undang2 yg telah diperuntukkan dlm AUKU mahupun undang2 di setiap universiti, MPP akan memegang penggal selama 1 tahun. namun, pengertian ini telah ditafsir secara 'golden rule' iaitu interpretasi secara 'tersirat' kononnya, bg membolehkan langkah ini diambil. Bermaksud, 'someone over the law'

Pihak universiti sepatutnya lebih tegas dlm perkara ini dan mempertahankan hak pelajar dgn meneruskan pilihanraya kampus pada semester ini dan bukannnya pada semester dpn yg akan bermula setelah cuti 3 bulan. Langkah ini penting demi menjaga pendirian kita sbg badan berkecuali dan berakademik, dan bukannya mengambil langkah utk mjga kepentingan sesuatu pihak.

Hafizul Faris Che Razlan, MPP UIAM

No comments:

Post a Comment