Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Friday 5 December 2014

Merdekah kita? (Artikel November 2013)



Cemburu dengan suasana pilihan raya kampus IPTA yang lain, yang lebih terbuka dan mengamalkan sistem demokrasi.

Saya merasa terpanggil untuk bicara seminimum mungkin perihal PRK di UiTM, sebuah universiti hak milik kekal UMNO Barisan Nasional.. Apa yang boleh saya simpulkan, manipulasi, percaturan dan campur tangan penuh Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) begitu menekan pelajar.. Tidak ada ruang untuk para mahasiswa bertanding secara sihat dalam PRK UiTM.

UiTM kononnya tidak mengamalkan sistem dwi-parti kerana dikatakan mampu memporak perandakan perpaduan.. Sehinggakan, ada sebilangan pelajar yang mengambil kata putus untuk tidak mahu terlibat langsung sehinggakan menjalankan protest.. Petikan dari kata kata; Ali Shariati, “in the age of ignorance, awareness is itself a crime.”

Buat apa mahu diadakan PRK sekiranya 13 daripada 25 fakulti (PRK 2013) telah pon menang tanpa bertanding.. Gerakan rahsia ini telah lama cuba dibongkari, namun HEP bijak membersihkan sisa kotoran mereka.
Tindakan memanipulasi sistem demokrasi seperti sekat calon, merahsiakan tarikh-tarikh penting, aktiviti kem rahsia HEP, sistem e-voting dan pemilihan calon “tertentu” sahaja untuk bertanding adalah sesuatu yang tidak munasabah dalam sebuah universiti terutamanya yang memartabatkan bangsa Melayu itu sendiri.

Lebih parah lagi ada pelajar mengadu yang mereka diugut supaya turun mengundi. Jika tidak markah untuk peperiksaan akhir dan kehadiran akan dipotong. Demokrasi jenis apakah yang dipraktiskan ini? Universiti adalah tempat ulung dan sepatutnya idealisme, intelektualisme dan aktivisme pelajar tidak harus disekat. Jika begini sampai bila pun orang-orang Melayu tidak dapat lahirkan masyarakat minda kelas pertama.
Akhir sekali, pembodohan ini harus dihentikan. 

Martabat mahasiswa itu tinggi, jangan sampai nanti terjadi satu keadaan yang Hamka katakan kita punyai keadaan fizikal yang hebat tetapi jiwa masyarkatnya kering dan kontang. UiTM harus merdeka! "SAPERE AUDE"

Haidhar Auni Dzolkapli
Bachelor of Mass Communication (HONS) Public Relations, UiTM
November 28th, 2013

No comments:

Post a Comment