Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Tuesday 10 January 2012

Sikap paranoid pentadbiran?


Episod kontroversi di UiTM Shah Alam bermula pada minggu ini dengan desas-desus khabar mengatakan terdapat DEMOSTRASI yang akan berlaku didalam kampus yang menyebabkan banyak sekatan jalanraya oleh Polis Bantuan diadakan baru-baru ini jelas menunjukkan sikap paranoid pihak pentadbiran, Ratusan Banner kelab/persatuan dengan design yang hampir serupa yang membawa mesej seperti 'UiTM Bukan tempat demo' 'Jangan Lupa Tangan yang memberi' dan pelbagai lagi boleh dilihat di dalam kawasan UiTM, perkara ini bagi kami adalah satu tindakan yang jelas menjatuhkan kredibiliti UiTM sendiri, adakah kita lupa akan episod demo ke bangunan SUK Selangor pada 2008? demostrasi mendesak Dato' Saifuddin Abdullah ( Timb. Menteri Kementerian Pengajian Tinggi ) meletak jawatan di Putrajaya? semuanya turut disertai oleh pelajar-pelajar UiTM dengan restu pihak pentadbiran atau khususnya HEP, episod banner di kawasan Kampus Shah Alam turut dijadikan bahan jenaka di laman sosial, seperti twitter.

Selain itu, penyebaran risalah 'Bebaskan Anwar' di Dataran Cendekia yang memaparkan logo KAMI dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) jelas berunsur fitnah dan kami percaya ini merupakan satu perang psikologi supaya pelajar-pelajar UiTM membenci gerakan-gerakan mahasiswa dengan mengaitkan politik kepartian, malah SMM dan KAMI telah menafikan tentang penyertaan mereka dalam risalah itu.

Episod kontroversi di UiTM tidak berhenti disitu sahaja apabila satu akaun twitter palsu Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar, Naib canselor UiTM dikesan kewujudannya bermula minggu lepas sebelum diberi amaran Dato NC sendiri dengan amaran untuk melaporkan tentang akaun palsu itu kepada pihak PDRM dan SKMM, akaun twitter yang menggunakan tweethandle @ayahandasahol itu telah dipadamkan, perlu diinggatkan Dato NC hanya menggunakan @datosahol sebagai twitter rasmi beliau.

Dalam perkembangan lain, satu kes telah berlaku semasa peperiksaan akhir melibatkan pelajar-pelajar dari FKPM di mana calon-calon peperiksaan dikehendaki untuk menduduki semula subjek 'Introduction to Mass and Communication ' apabila terdapat laporan dibuat dimana soalan midterm telah dikeluarkan semula untuk soalan final, alasan yang diberikan oleh pihak pentadbiran adalah untuk menjaga kualiti UiTM, sekali laporan telah dibuat, tindakan akan diambil, jika tiada laporan tiada tindakan perlu diambil, bagi kami ini merupakan satu kesalahan di pihak yang membuat kertas soalan, adilkan kesilapan yang dibuat oleh kakitangan, ditanggung oleh pelajar-pelajar? anda sendiri nilaikannya.

No comments:

Post a Comment