Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Saturday 17 December 2011

#Himpunan BEBAS


Para demonstran yang terdiri daripada mahasiswa/siswi yang mengadakan perhimpunan bertemakan 'BEBAS' hari ini berjaya menyerahkan memorandum mereka kepada pihak SUHAKAM sekitar pukul 2.45 petang tadi.

Memorandum tersebut yang mengandungi tuntutan para mahasiswa/siswi yang mahukan kebebasan akademik dan mendesak pemansuhan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti).

Pesuruhjaya SUHAKAM, Muhammad Shaani Abdullah bertindak sebagai wakil badan hak asasi manusia tersebut menerima memo yang diserahkan oleh perwakilan pelajar tersebut.

Perhimpunan tersebut berjalan dengan lancar tanpa sebarang tindakan provokasi serta tiada daripada kekecohan yang dicetus oleh mahasiswa yang berkumpul.

Himpunan 'BEBAS' tersebut bermula sekitar 2 petang dari Masjid Jamek menuju ke SOGO bagi memberi laluan kepada pemimpin mereka untuk berucap sebelum berarak ke bangunan SUHAKAM.

Turut sama bersama bersolidariti dengan mahasiswa dalam perhimpunan tersebut ialah wakil pelajar dari Sabah serta para aktivis dan badan NGO yang menyokong perjuangan menuntut autonomi dan penghapusan AUKU di Universiti dan Kolej.

No comments:

Post a Comment