Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Sunday 25 December 2011

Kajian Pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971


Adakah anda tau mengenai AUKU? mengapakah segolongan mahasiswa menentang akan Akta ini?

KERANA AUKU MEMBUNUH BAKAT MAHASISWA

Fakta Pertama:

Prof. Madya Dr.Sanusi Osman dalam kertas kerjanya, "Mengapa Akta Universiti dan Kolej Universiti ditentang". Dalam kertas kerja tersebut, beliau menyatakan "penglibatan dan peranan mahasiswa penting sebagai jurubicara rakyat, imej mereka tinggi dan pengaruh mereka juga meluas dalam masyarakat. Sungguhpun begitu, kelantangan kritikan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan, pendedahan di surat-surat khabar mengenai kecurangan dan pernyelewengan kerajaan, pendedahan terhadap pemimpin-pemimpin yang rasuah dan opurtunis yang disertai pula dengan demonstrasi di dalam dan di luar kampus menimbulkan perasaan kurang senang di kalangm elit yang memerintah".

Fakta Kedua:

Menurut Mohamad Suhaimi al-Maniri, “Dengan peruntukan ini mahasiswa tidak bebas lagi memperjuangkan konsep 'bersama rakyat' sepertimana yang dipelopori oleh rakan-rakan mereka sebelum akta berkuatkuasa. Mahasiswa selepas akta seolah-olah di'penjara' dikampus-kampus dengan kehidupan mereka yang tersendiri. Peruntukan 'ugutan' mental secara halus oleh pihak berkuasa boleh melemahkan pemimpin-pemimpin mahasiswa berbuat sesuatu kerana boleh ditafsirkan melanggar akta dan menjadikan mereka ragu-ragu dan bimbang sama ada apa yang dilakukannya bertentangan dengan akta ataupun tidak. Penderaan mental seperti ini sudah cukup untuk memberi kesan kepada aktiviti kemahasiswaan. Akibatnya kegiatan kemahasiswaan menjadi semakin suram dan tidak bermaya.”

Fakta Ketiga: Membentuk Budaya “Culture of Fear & Complesent Zone” Ke Atas Mahasiswa

Aksi Demontrasi Tasik Utara & Demontrasi Baling 1974 merupakan zaman keemasan mahasiswa. Namun, Pasca penggubalan AUKU 1975, pola gerakan mahasiswa semakin tidak bertaring. Buktinya, Peristiwa Memali 1985, mahasiswa tenggelam dalam menjuarai isu besar ini.

Sekiranya diteliti dengan jelas sebab-sebab penggubalan AUKU, jelas bahawa niat sebenar kewujudannya bukanlah untuk mengadakan peruntukan bagi penubuhan, penyelenggaraan dan pentadbiran Universiti-universiti dan Kolej-kolej Universiti Awam dan bagi perkara-perkara lain yang berkenaan dengannya semata-mata.

Ada juga yang skeptikal bahawa kes AUKU ini tidak akan memberi implikasi kepada siswa secara keseluruhan terutama mereka yang menuntut di IPT yang menggunapakai akta 174 seperti UiTM. Setelah meneliti akta tersebut, seksyen 10(1) dan (3) akta 174 memperuntukkan:

(1) No person, while he is a student of an Institution, shall be a member of, or shall in any manner associate with, any society,political party, trade union or any other organization, body or group of persons whatsoever, whether or not it is established under any law, whether it is in the Institution or outside the Institution, and whether it is in Malaysia or outside Malaysia, except as may be provided by or under this Act, or except as may be approved in advance in writing by the Minister.

(3) No person, while he is a student of an Institution, shall express or do anything which may be construed as expressing support, sympathy or opposition to any political party or trade union or as expressing support or sympathy with any unlawful organization, body or group of persons.


Peruntukan ini, adalah in pari materia dengan peruntukan yang terkandung dalam seksyen 15 AUKU. Justeru jika seksyen 15 AUKU diisyitiharkan sebagai tidak sah, maka seksyen 10 Akta 174 juga perlu diisytiharkan sebagai tidak sah.

Umum mengetahui bahawa AUKU ini akan dipinda, Kajian pindaan AUKU sedang dijalankan oleh Jawatankuasa Pindaan AUKU.

Marilah sertai soal selidik mengenai kajian ini agar pihak KPT dapat mengumpulkan pandangan anda terhadap AUKU secara umumnya. Semua maklumat adalah sulit dan responden tidak akan dikenal pasti. Masa, pandangan dan kejujuran anda untuk melengkapkan soal selidik ini sangat dihargai.


Sebarang maklumbalas atau pandangan mengenai AUKU juga boleh disalurkan melalui akaun facebook rasmi pindaan AUKU di www.facebook.com/aukuwg atau emelkan ke aukuwg@mohe.gov.my. Gunakan saluran yang betul, bertindak seperti Mahasiswa.

2 comments:

  1. bagus akta 174 masih sah .

    ReplyDelete
  2. akta 174 masih lagi sah disisi undang-undang, sekarang masih lagi dalam tempoh kajian pindaan AUKU oleh badan pindaan sebelum diserahkan keputusannya pada Februari 2012, Hal ini akan dibentangkan dalam Parlimen pada Mac 2012.

    ReplyDelete