Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Sunday 25 December 2011

Kenyataan Akhbar oleh GAMUS #1



Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia (GAMUS) mengecam sebarang tindakan provokasi menyerang peribadi mana-mana pemimpin dengan kaedah menyebarkan risalah-risalah propaganda yang bertujuan menghina dan meburukan imej mana-mana pemimpin negara di dalam kampus amnya.

Disini GAMUS menegaskan tindakan ini merupakan satu penghinaan terhadap keintelektualan mahasiswa di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Tindakan ini bukan sahaja mencemarkan nama baik universiti tetapi ia juga dikhuathiri mampu menganggu gugat perpaduan di kalangan mahasiswa UiTM.

Sejak kebelakangan ini, terdapat pihak yang cuba menyebarkan fitnah dan cuba mewujudkan persepsi negatif terhadap Timbalan Menteri Pengajian Tinggi,Dato Saifuddin Abdullah kerana sokongan beliau terhadap hak-hak mahasiswa . Selain daripada itu risalah-risalah juga diedarkan untuk memintalkan fitnah dengan mengaitkan gerakan mahasiswa dengan gerakan subversif. Tindakan keterlaluan dan biadap ini dipercayai dilakukan di kalangan golongan yang mempunyai akses dan autoriti yang luas di dalam kampus.

GAMUS juga mengecam tindakan HEP yang menghantar pelajar untuk berdemo menuntut Dato’ Saifuddin meletakkan jawatan susulan insiden di PWTC dan sikap beliau yang toleransi dengan mahasiswa kerana ini jelas bercanggah dengan Akta174 yang sebelum ini dijulang oleh HEP, kemana perginya akta tersebut pada hari tersebut? Jelas ada pihak tertentu yang berasa terancam dengan populariti Dato’ Saifuddin dikalangan mahasiswa sehinggakan mereka begitu terdesak untuk mendesak beliau meletakkan jawatan. Merasakan tuntutan tersebut seakan tidak dilayan, ada sesetengah pihak yang cuba mempengaruhi pula pandangan mahasiswa UiTM dengan mengedarkan ‘flyers’ lucah berbaur fitnah terhadap Dato’ Saifuddin. Ini bukan sahaja tidak bermoral tapi merosakkan kredibiliti mahasiswa-mahasiswa UiTM yang lain.

GAMUS mengesa kegiatan menghasut mahasiswa ini dihentikan serta-merta kerana ia mampu menganggu-gugat keharmonian kampus dan menyemai perasaan benci dikalangan mahasiswa demi tujuan politik pihak-pihak tertentu. GAMUS dengan ini menyatakan sokongan tidak berbelah-bahagi kepada Timbalan Menteri Pelajaran, Dato Saifuddin Abdullah atas sikap keterbukaan beliau dalam menangani isu-isu mahasiswa dengan berhemah. GAMUS juga berharap agar Dato Saifudin Abdullah terus member sokongan kepada mahasiswa dalam menuntut hak kebebasan akademik.
Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia


Karikatur yang menjijikkan yang diedarkan pihak tak bertanggungjawab di Fakulti Perundangan, UiTM Shah Alam.

No comments:

Post a Comment