Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Monday 12 December 2011

Politik dan Mahasiswa

Politik dan Mahasiswa
Oleh Muhammad Hafizan Bin Abdul Halim

Buat sekian lama pemerhatian saya melalui keadaan semasa, pembacaan, serta terlibat sama dalam perbincangan umum, timbul satu persoalan dan mungkin juga satu luahan pendapat yang terbungkam di dada selama ini : Kenapa sebahagian daripada masyarakat sentiasa menganggap pemuda tidak boleh terlibat dengan sesuatu perkara yang berbaur politik, sedangkan di satu tempat lain pula dilaungkan pemuda generasi emas negara, pemuda tulang belakang negara dan seumpamanya yang memuji kekuatan yang ada pada golongan pemuda. Saya setuju pemuda yang tidak berkelayakan tidak boleh terlibat dengan politik kerana majoriti golongan pemuda merupakan pelajar yang masih menimba ilmu pengetahuan di setiap institusi pengajian. Tetapi lantaran kita menyedari bahawa generasi pemuda sekarang bakal menerajui tampuk kepimpinan pada masa hadapan. Oleh sebab itu, generasi pemuda perlu berada dalam satu ruang pra kepimpinan supaya lebih bersedia menggalas tanggungjawab yang sangat besar itu. 

            Jangan pula masyarakat yang sedia ada merasa lebih selesa dengan membiarkan generasi muda bergelumang dengan maksiat daripada menyentuh dan menjenguk hal-hal politik. Ini merupakan satu penyakit yang nyata. Jika kita semua terus berada dalam keselesaan ini tanpa mengambil langkah-langkah yang sewajarnya, kelak kita akan ketandusan pemimpin yang berkaliber dan bijaksana yang mana datang daripada generasi pemuda itu sendiri. Jangan pula kelak kita menangis dan menyesal negara kita diambil orang yang tidak adil dan kejam sehingga agama Islam yang murni ini tergadai maruahnya. 

            Apabila membicarakan hal ini, saya merujuk kembali ucapan daripada Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi yang saya ambil daripada sebuah buku yang bertajuk Menjadi Belia Cemerlang yang ditulis oleh Mohd. Ismail Mustari. Beliau menyatakan, " Perlu segera disedari, bahawa pemuda kebangkitan Islam adalah generasi termahal dan paling berharga yang terdapat di negeri-negeri kaum Muslimin. Dalam khutbah Aidil Adha di Iskandariah, Mesir, beberapa tahun yang lalu, saya tegaskan kepada jemaah, " Sesungguhnya yang termahal di Mesir bukanlah kapas, minyak dan terusan Suez, tetapi para pemudanya." Pemuda mukmin yang lurus merupakan potensi termahal dalam masyarakat. Mereka adalah kekayaan masyarakat yang sebenarnya, mereka tabungan masa depan ummah. Oleh kerana itu, sewajarnya kita memberi perhatian yang besar kepadanya. jika anda meninggalkan mereka, maka dengan siapa lagi mereka mahu membangun dan memajukan ummah."

            Ya! Kita sering diingatkan supaya tidak terpengaruh dengan unsur yang negatif yang dimainkan oleh pihak pembangkang ataupun pihak berhaluan kiri, tidak dinafikan usaha kita berkempen akan peringatan terhadap cabaran itu sangat hebat. Tetapi tidak pula hebat dalam usaha dalam menerangkan modul politik yang sebenar tanpa dipengaruhi ataupun cenderung terhadap mana-mana sentimen parti dan membiarkanmereka sendiri memilih. Sebab pada usia ini mereka sudah tahu memilih yang mana lebih baik untuk dipilih memimpin negara setelah menyedari keperluan bagi kepimpinan melalui penerangan yang sudah diterangkan dalam modul politik yang sebenar itu. Lalu, apa yang tinggal, masing-masing pemimpin pula berusaha menonjolkan keadilan dan kebijaksanaan pemikiran dalam tampuk kepimpinan yang mereka sedia galas sekarang. Itulah keseimbangan yang diharapkan wujud dalam ruang demokrasi yang sepatutnya, tambahan pula di sebuah negara yang majoritinya Melayu yang beragama Islam .

            Menjadi harapan semua pihak agar dapat bernaung dibawah kepimpinan yang bersifat adil dan saksama. Yang mana setiap perkara itu berada pada yang haq.

No comments:

Post a Comment