Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Tuesday 13 December 2011

Tahniah untuk YDPA ke - 14 merangkap Canselor UiTM yang baru.


Tahniah diucapkan kepada Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang telah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 oleh Majlis Raja-Raja. Pemilihan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang juga Timbalan Yang di-Pertuan Agong, berkuatkuasa 13 Disember depan bagi tempoh lima tahun menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin yang akan tamat tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13.

Perlantikan Seri Paduka adalah mengikut Seksyen 19A (2) Akta UiTM yang menyebut Yang di-Pertuan Agong secara langsung akan dilantik sebagai Canselor UiTM sepanjang tempoh pemerintahannya.

Dengan pemilihan tersebut, ini adalah kali kedua Sultan Abdul Halim menjadi Yang di-Pertuan Agong selepas dipilih kali pertama pada 21 September 1970 untuk tempoh lima tahun yang berakhir pada 20 September 1975, dengan perlantikan Tuanku Sultan Abdul Halim sebagai YDPA, secara automatik Tuanku menjadi Canselor UiTM yang baru, semoga UiTM menjadi lebih terbuka dan bebas dalam berakademik di bawah naungan Tuanku Sultan Abdul Halim dan dapat bersaing dengan IPTA2 lain di Malaysia.

Sementara itu, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah dipilih Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh yang sama.

No comments:

Post a Comment