Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Thursday 22 December 2011

Cerita sebenar Mahasiswa berhimpun tunjuk sokongan kepada PM


Mahasiswa berhimpun tunjuk sokongan kepada PM

PUTRAJAYA: Lebih 500 mahasiswa Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) berhimpun secara aman di perkarangan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi di sini untuk menunjukkan sokongan padu terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.
"Himpunan Aman Sokong PM" anjuran Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia (ASPIRASI) dan disokong badan-badan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepada Najib melalui Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Kumpulan itu turut menyerahkan satu lagi memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, dan mendesak beliau meletak jawatan kerana dikatakan melayan kerenah dan tuntutan ahli kumpulan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) Sabtu lalu.

Perhimpunan hari ini yang bermula kira-kira 2.30 petang itu menyaksikan kumpulan itu melaungkan "We Love PM" serta menyanyikan lagu "Rasa Sayang" yang ditujukan khas kepada Perdana Menteri. Selain itu, kain rentang dengan menulis "We Love Prime Minister" turut kelihatan.

Presiden ASPIRASI, Mohd Shahar Abdullah, menyerahkan memorandum tersebut kepada Setiausaha Politik Menteri Pengajian Tinggi, Khairi A Malik manakala memorandum kepada Saifuddin diserahkan kepada Setiausaha Sulit Kanan beliau, Mohd Nazri Noh.

Mohd Shahar berkata, Himpunan Aman Sokong PM hari ini adalah satu tanda sokongan padu dan keyakinan golongan muda terhadap kepimpinan Najib sebagai Perdana Menteri.

"Kita sokong Perdana Menteri tidak berbelah bahagi dan sesiapa yang mengusik PM kita tidak akan teragak-agak mengambil tindakan untuk menentang mereka.

"Ini adalah suara mahasiswa dan anak-anak muda. Kami akan terus mempertahankan negara Malaysia," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Dalam memorandum itu, kumpulan itu menyatakan sokongan mahasiswa kepada Perdana Menteri dan berdukacita di atas insiden penurunan bendera yang memaparkan wajah Perdana Menteri di perkarangan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan menaikkan bendera kumpulan pelampau mahasiswa.

Kumpulan itu turut mengemukakan tujuh tuntutan termasuk mengambil tindakan berdasarkan undang-undang dan peraturan sedia ada kepada pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris yang bertindak keterlaluan dengan menurunkan bendera Perdana Menteri dan menaikkan bendera SSM dan BEBAS.

Sementara itu, Pergerakan Puteri UMNO turut menyerahkan memorandum kepada Khaled Nordin untuk membantah tindakan mahasiswa menurunkan bendera Najib.

Dalam memorandum bantahan itu, Puteri UMNO mendesak kementerian itu bertindak tegas menangani isu mahasiswa dan tidak terlalu berlembut memenuhi tuntutan mereka.

EXCO Pergerakan Puteri UMNO merangkap Pegerusi Biro Pelajaran Pergerakan Puteri UMNO, Seriwani Sabtu, mengetuai EXCO Puteri UMNO menyerahkan memorandum tersebut kepada Khairi di pejabatnya kira-kira 4.30 petang tadi.

Sabtu lalu, 200 peserta SMM dan BEBAS yang membabitkan penuntut di institusi pengajian tinggi telah menyerahkan memorandum berhubung AUKU ke Pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM).

Kumpulan itu ke PWTC untuk menyerahkan memorandum sama kepada Saifuddin, sebelum seorang daripada mereka menurunkan bendera memaparkan gambar Najib dan menggantikannya dengan bendera SMM dan BEBAS. - BERNAMA


Himpunan ini telah diadakan pada 21 dec di hadapan bangunan KPTM di Putrajaya, pada awalnya kami mendapat info mengenai himpunan ini melalui twitter, ada yang memberitahu bahawa mereka telah dipaksa untuk menyertai, tertipu dan diwajibkan untuk turut serta.


Disini terdapat satu surat dari mahasiswa yang menyertai himpunan tersebut.

hermm to tell the truth, i was there tadi. tertipu kerana ditipu. macam hape lagi dok menjerit terlolong terpekik pekik depan bangunan kptm. sumpah aku rasa malu gile time dok berdemonstrasi tu. semua pekerja kat situ tengok kami lain macam.


ceritanya begini, mereka kata ada program BERSAMA PERDANA MENTERI, so aku dan peserta lain tak expect ape ape lah, kecuali ceramah saja. tup tup, sampai saje kat Putrajaya, mereka suruh kami berkumpul dan terus ke tempat demonstrasi, iaitu di hadapan bangunan KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA. aku TERKESIMA, TERKEJUT dan rasa TERHINA time tu. aku speechless jugak dekat 10 minit. i mean, wth ?!!, kate ade program BERSAMA PERDANA MENTERI, tetiba kena BERDEMONSTRASI bagai, siap bagi banner dgn kain WE LOVE PM. aku rasa bodoh ya amat time tu. aku rasa terhina, seolah olah macam kami pihak mahasiswa ni lembu, takde akal, dipergunakan mereka untuk kepentingan pihak tertentu.
dekat 2 jam jugak kami berdemonstrasi depan bangunan kptm tu, asyik ulang perkataan HIDUP NAJIB, UNDUR SAIFUDDIN. dekat situ, ade rombongan IPTA; UITM, USM, UM, UKM, UTM dan UPSI.


disebabkan rasa bengang dan tertipu, aku pun pergi la tanya student UTM yang ade kat situ, tahu ke ade demonstrasi kat sini ?.. and u know what, diorang bengang gile, diorang cakap pihak kampus diorang cakap, ade LAWATAN SEHARI KE Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. sumpah time tu, aku rasa bullshit gila. seolah olah macam macam kami ni bodoh gila.


apa yang aku boleh katakn berdasarkan apa yang berlaku kat aku dan mahasiswa lain d situ, sebenarnya kami sendiri tak tahu menahu ade demonstrasi, kami tertipu. dan jujur saya katakan, pada waktu saya tahu bahwa kami sebenrnya dipergunakan, saya rasa malu. yeah, malu nak mengaku sebahagian daripada student uitm. dah la, kena menyanyi lagu wawasan setia warga UiTM pulak tuh.


bukan lah emosi kebencian yang diangkat di sini wahai saudara saudari, cuma sekadar menyampah, terlalu menyampah dengan propaganda si penganjur. kalau hendak berdemonstrasi, katakan yang benar kepada kami, tidak perlu berdolak dalih, menyorokkan perkara sebenar daripada kami. mungkin pihak penganjur tersalah sangka mahasiswa seperti kami dengan lembu, yang bila mana dicucuk hidungnya boleh saja ikut ke sana sini. kalau begitu tanggapan mereka, tersalah percaturan lah mereka. :)

7 comments:

  1. giler malu sial. apa bangang lah. ini ke cara yang telus dalam mentadbir????

    ReplyDelete
  2. kenapa tak beredar kalau dah tahu tertipu?

    ReplyDelete
  3. wakil penganjur kata kalau keluar, polis tangkap....

    ReplyDelete
  4. hadoi la.. tgk la dia pnye permainan.. sanggup tipu student untuk bagi sokongan.. kesian kawan2 aku yg tertipu.. pade mule nye mereka dpt maklumat yang ade perjumpaan bersama PM di putrajaya.. alih2 PM pon xde, dorang terpaksa pegang sepandok n berdemo.. halamak memalukan.. sanggup pergunakan student

    ReplyDelete
  5. 1st skali, betul ke ape dituliskan oleh si mahasiswa kawan kite ni? penuh ngn emosi, tulisan pon cantik je.. entah2 fitnah.. entahkan betol entahkan tidak.. kalo keluar polis tangkap, kenape perlu still terjerit2 ikut slogan?? xkan polis tangkap jugak sbb xjerit??

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum....saya harap sebelum disiarkan seseuatu artikel tu..please,tlglah siasat habis2 dlu...klu tersilap itu dah jadi fitnah...dalam Islam ni,satu2 tuduhan tu bukanlah semudah merujuk surat or artikel sebegitu....gunalah kebijaksanaan yg Allah bagi sebaik mungkin dgn ikut lunas2 Islam untuk menyatakan pandangan...harap maklum...

    ReplyDelete
  7. wasalam, kami telah pun bertanyakan kepada mereka2 yang terlibat dengan demo dan memberikan respon yang sama, insyallah pada masa akan datang kami akan menyiasat sebetul-betulnya mengenai sesuatu perkara sebelum menyiarkan artikel didalam blog ini.

    ReplyDelete