Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Monday 12 December 2011

Manifesto Umum Mahasiswa


Universiti adalah milik Mahasiswa kerana mahasiswa adalah golongan Majoriti di dalamnya, bukannya Pensyarah mahupun golongan pentadbiran, lebih2 lagi di UiTM, perbezaan ketara dapat dilihat apabila membabitkan hal pilihanraya dalam kampus.

1. Mencadangkan kerusi umum yakni pelajar bertanding bukan atas kapasiti fakulti sahaja. Maknanya pengundi berhak memilih satu calon umum dan satu calon fakulti. Sekurang-kurangnya 25 kerusi umum yg perlu dipertandingkan. kerana selama ini UiTM dibeza-bezakan dengan fakulti dan kolej.

2. Mengadakan Perhimpunan atau Konvesyen Pelajar dua kali setahun untuk pelajar membincangkan masalah dengan MPP. Pensyarah tidak dibenarkan mengikuti. Hanya pelajar.

3. Pasukan Pilihanraya Kampus yang bebas dalam menguruskan pilihanraya kampus. Wakil SPR dan badan SUHAKAM pelu dijemput untuk menguruskan pilihanraya di UiTM.

4. Mewajibkan debat manifesto di kalangan calon yang bertanding di Speaker Corner atau di mana-mana tempat yang sesuai.

5. Laman web khas MPP wajar ditubuhkan supaya menjadi platform untuk pelajar mengetahui tentang isu-isu berkaitan universiti dan isu nasional. Selama ini web MPP hanya di dalam web universiti dan tidak ada sebarang pembaharuan.

6. Diskusi antara mahasiswa dan pensyarah sama ada di fakulti atau di peringkat universiti. Termasuk VC.

7. Koperasi mahasiswa perlu ditubuhkan.

8. Mewujudkan Kelab Perlembagaan serta mengadakan aktiviti di setiap fakulti.

9. Dialog Khas bersama Pengawal Keselamatan termasuk isu parking, saman serta layanan terhadap pelajar.

10. Parlimen Mahasiswa akan diwujudkan untuk membincangkan hal pelajar. Wakil-wakil kelab akan diajak berbincang dan membuat resolusi-resolusi yang akan diusulkan kepada Hal Ehwal Pelajar.

11. Menolak pengaruh GPMS, VOGUE dan PERKASA yang menjadikan UiTM sebagai pusat politik sempit.

12. Gerakan Pro M akan ditubuhkan serta merta.

oleh : TabloidMIM

1 comment: