Selamat Datang ke Laman Rasmi Gabungan Mahasiswa UiTM SeMalaysia atau lebih dikenali sebagai GAMUS.
Penubuhan blog ini adalah untuk menyebarkan idealisme mahasiswa-mahasiswa UiTM dari seluruh pelusuk kampus di serata Malaysia, dari Kampus Perlis hingga ke Kampus Tawau, Sabah.

Sesiapa sahaja yang mempunyai pemikiran yang kritis dalam menghasilkan artikel mengenai mahasiswa, universiti dan hal2 akademik hantarkan artikel anda kepada kami melalui emel: gamusofficial@gmail.com

Segala artikel di dalam blog ini adalah hak milik setiap individu dan kami tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa pandangan yang diutarakan.

Facebook GAMUS | Twitter GAMUS
MASUK

Friday 9 December 2011

Suntikan Sekularisme dalam Sistem Pendidikan

Jika dilihat kembali pada aspek sejarah, pada awal penjajahan Barat ke atas dunia Islam adalah dengan memberi pengaruh pemikiran mereka kepada generasi muda melalui institusi pendidikan.  Terdapat beberapa proses yang disusun oleh pihak penjajah dengan mengasingkan sekolah agama dan sekolah ingeris diberi tempat-tempat yang mudah dicapai dan strategik serta diberi sokongan kewangan oleh pihak penjajah.  Dan pelajar lepasan sekolah Inggeris diberi peluang pekerjaan yang baik sehingga orang menganggap dengan pergi belajar di sekolah Inggeris, kehidupan mereka lebih terjamin dan lebih menguntungkan. 
           
            Di sini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa pihak penjajah sengaja menampakkan skop sekolah Inggeris dalam bentuk yang lebih luas bagi menanggapi pemikiran umat Islam sebagai sesuatu yang menguntungkan. Manakala, sekolah agama pula diberikan satu skop yang kecil sehingga umat Islam sebahagiannya menganggap mereka tiada pekerjaan dan tiada peluang hidup yang lebih luas. 


Sedikit demi sedikit, umat Islam sendiri sudah hilang kepercayaan terhadap sekolah agama bagi membawa anak-anak mereka pergi belajar. Tambahan pula dengan pihak penjajah membatasi lepasan pelajar sekolah agama dengan hanya berada di masjid dan berfungsi sewaktu hari kebesaran sahaja. Penjajah tidak memberikan hak-hak yang sepatutnya sepertimana para lepasan pelajar sekolah inggeris dengan mana tidak diberi peluang menduduki jawatan-jawatan penting dalam pentadbiran, berikutan golongan agama dihadkan pada hal ehwal ibadah dan adat sahaja.  Secara tidak langsung, pihak penjajah sedikit sebanyak telah Berjaya menyempitkan skop ajaran Islam sebagai ad-din dalam sistem pendidikan terhadap golongan pemuda yang mana merupakan satu golongan yang sangat bernilai bagi sesuatu masyarakat itu.  Inilah langkah awal dalam usaha pihak penjajah mempengaruhi pemikiran umat Islam terhadap fahaman sekularisme.

            Walaupun pada awalnya usaha penjajah ini disedari oleh umat Islam, ianya sedikit demi sedikit mempengaruhi corak pemikiran masyarakat sehingga lepasan yang terhasil dari dua institusi pendidikan saling tuduh-menuduh.  Para lepasan sekolah inggeris mengecam para lepasan sekolah agama sebagai orang terbelakang, tradisional, tidak berdisiplin dan malas.  Sementara para lepasan sekolah agama menuduh para lepasan sekolah inggeris sebagai orang murtad, menjual dirinya kepada penjajah dan berpakat dengan penjajah untuk menghancurkan negara dan rakyat.  Di sini secara jelasnya kita boleh lihat suntikan bisa daripada penjajah telah membuatkan kesatuan umat Islam berpecah sedikit demi sedikit dengan sendiri tanpa mendapat serangan berbentuk fizikal daripada pihak penjajah.


Pertentangan antara kedua belah pihak semakin meruncing hingga puncaknya penjajah mengangkat para pejabat negara dari alumni sekolah akademik dan berkata alumni sekolah-sekolah agama bahawa politik itu penuh dengan kebohongan, kekurangan dan kemunafikan.  Maka oleh kerana itu, para alumni sekolah-sekolah agama tidak pantas terlibat di dalamnya.  Para penjajah menenangkan fikiran orang-orang yang berfikiran polos dengan alasan tersebut dan berhasil mewujudkan keinginannya iaitu memisahkan dari negara (sekularisme) dan menjauhkan orang-orang beragama dari lingkaran kekuasaan. Akhirnya, jawatan-jawatan penting oleh orang didikan penjajah dan lewat tangan merekalah menghidupkan benih-benih pertentangan di antara rakyat satu negara. Lihatlah, dari institusi pendidikan hingga ke dalam corak pentadbiran negara, fahaman sekularisme telah disuntik sedikit demi sedikit sehingga melahirkan satu kepincangan yang cukup seiring dalam kesatuan dan kekuatan umat Islam.

            Keupayaan pengaruh barat dalam memancing perhatian umat Islam yang kaca hasil bumi dengan menimbulkan segala macam kebanggaan terhadap dunia Barat.


Telah menjadi satu kelemahan yang dilihat jelas apabila umat Islam telah dipalingkan perhatian daripada kekayaan dan keistimewaan yang sedia ada di bumi umat Islam dengan melahirkan pelbagai kebanggaan terhadap dunia Barat yang sudah miskin dan mundur dalam beberapa aspek keperluan insan. Ketakjuban terhadap terus parah sehingga membuatkan sebahagian umat Islam secara terus menerus bangga dengan segala macam perkara yang datang dari Barat sampai terlupa apa yang telah Allah SWT anugerahkan di bumi mereka.  Pelajar-pelajar yang bijak pandai terus dihantar keluar negara dan ada sebahagian menyumbang di bumi bukan Islam.  Lalu, apa yang tinggal di bumi umat Islam gagal dipertahankan oleh golongan-golongan yang berkemahiran dan berilmu pengetahuan.  Lalu, keadaan ini telah membuka ruang kepada orang yang tidak berkelayakan mentadbir dan mengurus urusan-urusan penting yang menjadi kekuatan ummah.

            Secara ringkas keadaan ini dapat difahami dengan baik yang mana umat Islam dilekakan dengan perkara-perkara yang jauh daripada mereka sehingga lupa dan alpa bagi perkara-perkara yang sedia dianugerahkan oleh Allah SWT kepada mereka.  Sedangkan bagi setiap perkara yang ada pada mereka itu adalah sesuatu yang hebat dan sangat istimewa untuk direnungi, difikirkan dan disyukuri secara keseluruhannya.

            Walaupun pada zaman sekarang, umat Islam sudah mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran, sehingga mampu menguruskan hasil buminya, tetapi ianya tidak diperkukuhkan dengan kesyukuran dan kebanggaan terhadap hasil bumi mereka bagi kemajuan umat Islam secara keseluruhannya.

Dalam erti kata lain, segala kemampuan dari segi kemahiran dan ilmu pengetahuan dalam memanfaatkan sumber bumi yang sedia ada, ianya tidak dipusatkan kepada kemajuan umat Islam dalam memperkukuhkan kekuatan ekonomi umat Islam.  Tanpa kefahaman sebegini, segala usaha yang digemblengkan tiada akan berjaya digunakan bagi kemajuan umat Islam.  Oleh sebab itu, perlunya kepada pemahaman akan kepentingan usaha umat dalam menyumbang kepada beberapa aspek penting dalam mengukuhkan kembali kekuatan dan mempertahankan umat Islam daripada serangan golongan yang dengki terhadap kemurnian Islam.

Hafizan Halim
Fakulti Seni dan Grafik
Majlis Perwakilan Pelajar
Universiti Teknologi Mara, Perak.

1 comment:

  1. dats y budak maahad tak dapat bantuan RM100 dr gov. sbb apa? pk sendiri :) btw nice entry. mmg ptt jd mpp.

    ReplyDelete